Ristiäiset - ihmeen äärellä!

Jokainen ihmiselämä on Jumalan suuri ja ainutlaatuinen lahja.

Seurakunta on iloiten mukana toteuttamassa ristiäisiä, eli kastejuhlaa. Kaste toimitetaan yleensä noin kahden kuukauden kuluessa lapsen syntymästä (viimeistään 3 kk:n iässä nyk. rekisterisäännösten mukaan). Seurakunta lähettää kotiin kirjeen (n. 2-3 vkoa lapsen syntymästä), jossa on tarkempia ohjeita ristiäisten järjestämistä varten. Kastejuhlien varaamisessa auttaa seurakuntatoimisto, josta voi varata tilan ja papin juhlaan. Lisäinfoa kirkon tiloissa järjestettävää juhlaa varten.

Ristiäiset voidaan järjestää myös elämänmatkan myöhemmässä vaiheessa nuorena tai aikuisena. Nuoren ja aikuisen kastejuhlaa edeltää rippikoulu. Lapsena kastetut puolestaan käyvät rippikoulun yleensä 15-vuotiaana.

Kastekeskustelu papin kanssa

Ristiäiset toimittava pappi ottaa yhteyttä perheeseen ennen kastetta. Hänen kanssaan sovitaan kummeista, kastekaavan vaihtoehdoista, virsistä ja kastejuhlaan osallistuvien tehtävistä. Kastekeskustelun yhteydessä voidaan keskustella myös muista perhettä, kasvatusta ja elämää koskevista kysymyksistä.

Vanhemmat saavat kotiin Digi- ja väestötietoviraston 'Lapsen tietojen ilmoittaminen' rekisteröinti-ilmoituksen. Siihen merkitään lapsen sukunimi, etunimet ja äidinkieli. Lomakkeen mukana  on nimeä koskevia määräyksiä. Kummien tiedot täyttää kasteen toimittava pappi, jolle lomake annetaan kastekeskustelun tai kasteen yhteydessä.

Kasteesta alkaa matka kristittynä - tule kulkemaan yhdessä!

Ristiäisistä alkaa kristityn elämänmittainen matka. Seurakunta kutsuu kulkemaan tuota matkaa yhdessä. Lasten ja perheiden elämään on tarjolla monenlaista toimintaa ja tekemistä yhdessä toisten seurakuntalaisten kanssa. Tutustu lasten ja perheiden toimintaanLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja tule mukaan!

Pikaopas ristiäisiin

- Kastaa voidaan missä vain: kotona, kirkossa, seurakuntakeskuksessa tai vaikka isovanhempien luona.

- Ristiäiset suositellaan pidettäväksi noin kahden-kolmen kuukauden kuluessa (viimeistään 3 kk:n ikään menn. lapsen nimi on rekisteröitävä)

- Lapsi voidaan kastaa, jos vähintään toinen vanhemmista on kirkon jäsen.

- Kastettavalla tulee olla vähintään yksi rippikoulun käynyt ja konfirmoitu kirkkoon kuuluva kummia.

- 12-17 -vuotias voidaan kastaa, vaikka vanhemmat eivät kuuluisi kirkkoon. Tähän tarvitaan vanhempien suostumus.

Kaste on lahja

Ristiäisten kautta kastettava liitetään seurakunnan sekä maailmanlaajuisen kirkon jäseksi.
Kaste perustuu Jeesuksen antamaan kaste- ja lähetyskäskyyn (Matt. 28: 18-20).

Kaste on kristinuskon ytimessä, koska siinä Jumala antaa armon lahjan.
Kasteen armo kantaa koko elämän ajan, vaikka elämä ja usko onkin keskeneräistä.

"Tuomme luokse Jeesuksen
rakkaan lapsen pienoisen.
Hän saa turvan kestävän,
kasteen lahjan, elämän."

Kasteesta alkaa matka kristittynä.
Kuva Sanna Krook.
Kasteesta alkaa matka kristittynä. Kuva Sanna Krook.

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku

Kummius on luottamustehtävä. Vanhemmat valitsevat lapselleen kummeiksi tärkeät aikuiset. Jokainen löytää oman tapansa olla kummi. Kastetulla lapsella tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Kummien valinta ja tehtävät

Lapsikaste on luterilaisessa kirkossa tavallisin tapa liittyä kirkon jäseneksi, mutta kasteelle voit tulla minkä ikäisenä tahansa.

Luterilainen kirkko kastaa kaikenikäisiä