Kauniaisten kirkko

Ulkokuva kirkosta

050 469 6870

Kauniaisten kirkko on pääsääntöisesti avoinna arkisin klo 9-14 ja muulloin puoli tuntia ennen tilaisuuksien alkua (tilaisuudet jossa vahtimestari).

Kirkon arkkitehtuurista ja historiasta

Kauniaisten kirkon sisä- ja ulkopuolella on paljon kristillistä symboliikkaa. Kirkon kolmiomainen kattoikkuna muistuttaa kolmiyhteisestä Jumalasta. Aihe toistuu kolmena valosyvennyksenä itäseinällä ja kaksinkertaistuu kuutena pienenä valoaukkona alttariseinän yläosassa. Kuusi pientä ikkunaa kuvaavat juhlapyhien alttarikynttilöitä.

Kirkkosaliin laskeudutaan valoisasta aulasta hämärää liuskaa pitkin kuin maan alle. Valo tulee ylhäältä ja katossa olevat ikkunat korostavat vaikutelmaa, että ollaan maan alla, katakombissa. Alttariristi on kaksipuolinen liturgisten värien mukaan käännettävä risti. Toisella puolella ovat naulat ja keihään kärki, jotka haavoittivat Jeesusta. Toisella puolella puhkeaa haavoista viisi ruusua. Kristuksen kärsimys merkitsi elämää ihmiskunnalle. Risti on akateemikko Bertel Gardbergin muotoilema. Alttariristi ja kynttilänjalat ovat Kauniaisten kaupungin lahjoittamia.

Kastemaljassa virtaa vesi. Apostolit kehottivat kastamaan virtaavassa vedessä. Se muistuttaa Jeesuksen kasteesta ja siitä, että meidät pestään puhtaaksi. Graniitista hakattu kastemalja on sijoitettu kirkon etuosaan alttarin oikealle puolella. Raimo Puustisen maalaus ”Jaakobin tikapuut” on kastemaljan yläpuolella. Se on vertauskuva siitä, kuinka edelleenkin tulemme kasteessa osallisiksi Jumalan lahjoista.

Taiteilija Marika Mäkelän teossarjasta ”Pyhä Kolminaisuus” on kaksi osaa sijoitettu kirkkosaliin: suurin töistä on kastemaljan oikealla puolella ja saarnastuolin takana olevalla seinällä pienikokoinen työ. Kolmas osa teoksesta on kolumbaarion kappelissa. Työt sijoitettiin kirkkoon vuonna 2002.

Kirkon urut ovat Urkurakentamo Veikko Virtasen rakentamat vuodelta 1988. Ne ovat 21-äänikertaiset.

Kauniaisten kirkko sijaitsee kirkonmäellä Kauniaisten kaupungissa ja se kohoaa kohti taivasta korkeine kellotapuleineen. Kirkko on valmistunut 1983 Kristian Gullichsenin suunnittelemana. Kirkon sisustusarkkitehtinä on toiminut Aulikki Jylhä.

Samalla tontilla on ollut v. 1961 valmistunut seurakuntakoti, joka purettiin ja tontille rakennettiin Kauniaisten kirkko (v. 1983).  Vuonna 1964 valmistunut kirkon kelllotapuli on peräisin seurakuntakodin ajalta. Kellotapulin on suunnitellut Keijo Petäjä. Seurakuntakodissa pidettiin myös jumalanpalveluksia.

Seurakuntatilat sijaitsevat kirkon yhteydessä. Seurakuntatoimisto, taloustoimisto ja papiston työhuoneet sijaitsevat kirkon pihapiirissä viereisessä rakennuksessa. Kerhotalossa, joka on erillinen rakennus kirkon sisäpihalla, on viihtyisät tilat päiväkerholaisille sekä nuorison tarpeisiin. Myös diakoniatyöntekijöiden työhuoneet ovat kerhotalossa. Lisätietoja ja kuvia kirkon tiloista ja Sebastoksen toimitilasta

Kirkon tiloissa toimii Kauniaisten kaksi seurakuntaa: Kauniaisten suomalainen seurakunta sekä Grankulla svenska församling.

Kirkko kutsuu  jumalanpalvelukseen, messuun pyhäisin ja kirkollisina juhlapäivinä sekä elämänkaaren eri vaiheissa perhejuhliin, kuten kastetilaisuuteen, konfirmaatioon, avioliittoon vihkimiseen ja hautaan siunaamiseen. Lisäksi kirkossa järjestetään konsertteja ja muita seurakuntatilaisuuksia. Tervetuloa kirkkoon! (kirkon ulkokuva tällä sivulla: Seppo J. Sirkka)

Lue lisää Kauniaisten seurakuntien ja kirkon vaiheista Clara Palmgrenin lehtijutusta(Kaunis Grani 9.12.2022.)

Sydäniskuri Sydäniskuri
Esteetön wc Esteetön wc
Induktiosilmukka Induktiosilmukka
Lastenhoitohuone Lastenhoitohuone
Leikkinurkkaus Leikkinurkkaus
Lähes esteetön tila Lähes esteetön tila
Pysäköinti Pysäköinti
Pysäköintipaikka liikuntaesteisille Pysäköintipaikka liikuntaesteisille
Tilaa vaunuille Tilaa vaunuille
wc wc
Tuoleja riveissä
Wifi
Videotykki
Piano/flyygeli
Äänentoistolaite
Kastemalja

ti 19.3. klo 12.30

Pääsiäisen vaellusnäytelmä

Pääsiäisen vaellusnäytelmä kertoo kristillisen pääsiäisen sanoman. Esitys sopii kaikenikäisille.
ti 19.3. klo 13.00

Hyvän tuulen ystäväkerho

"Kirkko kaupungissa 40 vuotta ja risat", Tapani Jokinen
to 21.3. klo 12.00