Rippijuhlat eli konfirmaatio

Rippikoulu huipentuu konfirmaatioon, nuorten juhlaan. Konfirmaatiossa nuorta siunataan koko hänen elämäänsä ja tulevaisuuttansa varten. Häntä halutaan vahvistaa uskossa, toivossa ja rakkaudessa.

Kauniaisten suomalaisessa seurakunnassa on tapana, että kummit osallistuvat konfirmoitavien nuorten siunaamiseen. Pappi antaa messussa tarkemmat ohjeet siunaamisesta.

Myös aikuisrippikoulu päättyy konfirmaatioon, joka järjestetään usein jumalanpalveluksen yhteydessä. Siinä ovat läsnä samat elementit kuin nuorten juhlassa: uskontunnustus, siunaaminen ja ehtoollisen viettäminen.

Matka jatkuu nuorten toiminnassa!

Ripari on ainutkertainen kokemus, mutta nuorten seurakunnan toiminnassa on mahdollisuus kokea monenlaisia hienoja juttuja riparin jälkeenkin. Riparitunnelmaan pääsee uudelleen isoskoulutuksen kautta ja riparikavereiden ja isosten kanssa voi hengailla nuorten illoissa ja Granut-messuissa arjen tiimellyksessäkin. Tutustu nuorten toimintaan Linkki avautuu uudessa välilehdessäja tule mukaan!

Konfirmaation FAQ - Usein kysytyt kysymykset:

Milloin rippikuvaus järjestetään? Tarvitaanko juhlavaatteet tai muuta rekvisiittaa?

Rippikuvaus järjestää konfirmaatioharjoitusten yhteydessä. Kuvassa riparilaisilla on alba päällä, joten juhlavaatteita ei tarvita, siisti kengät alban kanssa riittävät. Kuvaaja tuo kukat, joten muuta ei tarvita. Helppo homma siis.

Kauanko konfirmaatio kestää?

Konfirmaation kesto on kaikkinensa noin 1,5 tuntia. Juhla itsessään kestää hieman vähemmän, mutta todistusten jako ja alboista kuoriutuminen ottaa oman aikansa, joten aikaa kannattaa varata yhteensä 1,5 tuntia.

Onko konfiksen vierasmäärää jotenkin rajoitettu?

Ei ole, kaikki ovat tervetulleita. Kirkko voi kuitenkin tulla täyteen, joten jos haluaa (hyvän) istumapaikan, kannattaa tulla ajoissa.

Montako kummia saa tulla siunaamiseen mukaan? Tarvitseeko sitä jotenkin harjoitella?

Kummien määrää ei ole rajoitettu, sopu sijaa antaa. Kummien kannattaa istua kirkossa sellaisessa paikassa, että he pääsevät helposti liikkumaan kirkon etuosaan. Pappi kutsuu kummit alttarin ääreen oman kummilapsensa taakse ja antaa kaikki tarvittavat ohjeet juhlassa. Jos kukaan kummeista ei syystä tai toisesta pääse paikalle, ystävä tai luottoaikuinen voi tulla siunaamaan nuorta.

Saako juhlassa valokuvata?

Kyllä saa, of course. Mutta mielellään omalta paikalta. Rauhoitetaan nuorten juhla niin, että valokuvaaminen ei häiritse juhlahetkeä kirkossa.

Voiko seurakunnasta varata tilan omia konfirmaation jälkeisiä rippijuhlia varten?

Ikävä kyllä ei voi. Seurakunnan tiloja käyttää aktiivisesti kaksi seurakuntaa (suomalainen ja ruotsalainen), joten tilat ovat kovin varattuja. Näin ollen seurakunnalla ei ole riittävästi tiloja yksityisten rippijuhlien järjestämistä varten.

Rukous
Rippikoulu huipentuu konfirmaatioon!

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen

Nuorta kannattaa juhlia. Yksi etappi monen nuoren elämässä on rippikoulun päättäminen, jonka jälkeen kirkossa järjestetään konfirmaatiojuhla. Lisäksi kotona voidaan järjestää rippijuhlat nuoren toiveiden mukaisesti.

Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa