Vahvistamme uskoa. Tuemme toivoa. Rohkaisemme rakastamaan.

Kauniaisten suomalainen seurakunta on pieni, mutta aktiivinen seurakunta pääkaupunkiseudun keskellä. Kauniaisten suomalainen seurakunta on itsenäistynyt 1.1.1978 Kanta-Espoon seurakunnasta (nyk. Espoon tuomiokirkkoseurakunta). Seurakuntamme toimintalinjaus on Ovet auki . Sen perusteisiin voit tutustua tästä.

Kauniaisten suomalainen seurakunta pähkinänkuoressa

Seurakunnan väkiluku (läsnäoleva väestö) vuoden 2023 lopussa 4245  (-114) henkeä,  ed. vuoden luvut suluissa.
Kauniaisissa on noin 10 200 asukasta: 59 % suomenkielisiä, 31 % ruotsinkielisiä, 9 % muut. Kauniaisten seurakuntayhtymän muodostavat Kauniaisten suomalainen seurakunta ja Grankulla svenska församling - tilastoluvut ruots. srk:sta: väkiluku v. 2023 lopussa 2240  (-51) henkeä.

Kirkollisveroprosentti 1,00 %

Työntekijöitä Kauniaisten suomalaisessa seurakunnassa on 11.  Ryhmäkuva alla.

Käytämme Reilun Kaupan tuotteita.

Samoissa tiloissa toimii kaksi seurakuntaa

Kauniaisten suomalainen seurakunta muodostaa Kauniaisten ruotsalaisen seurakunnan kanssa (Grankulla svenska församling, noin 2200 jäsentä ja 10 työntekijää) Kauniaisten seurakuntayhtymän. Se tarkoittaa, että seurakuntien talous- ja kiinteistöasiat, tietohallinto, perheneuvonta, sairaalasielunhoito, yhteinen konserttitoiminta, sekä hautatoimi kolumbaarion osalta hoidetaan seurakuntien yhteisinä toimintoina. Seurakuntayhtymän palveluksessa ovat talouspäällikkö, kirjanpitäjä, sairaalapastori-perheneuvoja, suntio ja kaksi vahtimestaria. Molemmat seurakunnat toimivat samoissa toimitiloissa Kauniaisten kirkolla ja Sebastoksen toimitilassa.

Kauniaisten suomalainen seurakunta on itsenäistynyt 1.1.1978 Kanta-Espoon seurakunnasta (nykyinen Espoon tuomiokirkkoseurakunta) ja Kauniaisten ruotsalainen seurakunta (Grankulla svenska församling) on itsenäistynyt samaan aikaan Espoon ruotsalaisesta seurakunnasta (ent. Esbo svenska församling). Tutustu ruotsinkieliseen naapuriseurakuntaamme tästäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Kauniaisten suomalaisen seurakunnan kirkonkirjojen pito siirtyi 1.1.2020 alkaen Espoon aluekeskusrekisteriin. Toimitusvaraukset ja muut seurakuntaan liittyvät varausasiat sekä toimisto- ja järjestelytehtävät hoidetaan Kauniaisten suom. srk:n seurakuntatoimistossa.