Saavutettavuus

Yhdenvertainen mahdollisuus tiedonsaantiin kaikille

Kirkon toiminta on tarkoitettu kaikille. Kirkon verkkosivuilla haluamme varmistaa yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistua seurakunnan ja kirkon toimintaan. Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta astui Suomessa voimaan 1.4.2019. Tämän taustalla on EU:n Saavutettavuus-direktiivi. Lain sisältö on huomioitu myös kirkkolaissa ja se velvoittaa kaikkia seurakuntia tekemään verkkosivuistaan saavutettavia.

Verkkopalvelujen saavutettavuuden tarkoituksena on taata  yhdenvertainen tiedonsaanti kaikille.  Jopa yli miljoonalla suomalaisella on erityisiä haasteita tai rajoitteita, jotka pitää ottaa huomioon verkkopalvelujen suunnittelussa ja toteutuksessa. Saavutettavuus on erityisen tärkeää henkilöille, joilla on oppimisen ja ymmärtämisen haasteita, näkö- tai kuulovamma tai motorisia toimintarajoitteita. Nämä rajoitteet ja haasteet voivat kohdata ketä tahansa meistä väliaikaisesti tai pysyvästi.

Lähes kaikki suomalaiset ovat esteellisiä jossain vaiheessa elämäänsä. Verkkosivujen savutettavuus takaa, että sellaiset henkilöt, joilla on

• väliaikainen aistivamma esim. harmaakaihi, murtunut käsi tai rikkoutunut hiiri

• heikko lukutaito (11% suomalaisista) esim. suomenkielen opinnot vasta alkeiden tasolla tai  lukihäiriö

• pysyvä aistivamma tai tarve käyttää apuvälineitä

• hidas nettiyhteys tai kirkas auringonpaiste

saavat sivuilta saman tiedon, kuin ne joilla ei näitä haasteita ole.

Pyrimme tekemään verkkosivuistamme mahdollisimman saavutettavia mahdollisuuksien mukaan. Annathan meille palautetta, mikäli huomaat puutteita saavutettavuusasioissa. Kauniaisten suomalaisen seurakunnan saavutettavuusselosteen pääset lukemaan tästä linkistä (saavutettavuusseloste PDF).