INCONTRO - vastakkainasetteluja

urbanstrings_0x375_THUMB.jpg

Kaiku, kaanon, variaatio, muutos sekä yksinäisyydestä yhteiseen kuvaavat konserttitapahtuman taiteellista kaarrosta. Tila on yksi konsertin olennainen elementti kun Kauniaisten kirkon kulmat, sopet ja akustiset mahdollisuudet nivoutuvat musikaaliseen tarinaan.

Urban Strings
Leo van Doeselaar, urut

Urban Strings:
Tabea Höfer, viulu
Georg Kallweit, viulu ja alttoviulu
Walter Rumer, violone
Leo van Doeselaar, urut

Incontro - vastakkainasetteluja

Musiikki seuraa elämän perusprinsiippejä: toistoa ja muutosta, läheisyyttä ja etäisyyttä. Incontro-ohjelmassa kuullaan ylenpalttisia, intiimejä ja virtuoottisia chaconneja, kaanoneita ja variaatioteoksia viululle, alttoviululle ja bassolle sekä heinoja sooloteoksia uruille. Musisoimassa kuullaan nimekkäitä vanhan musiikin spesialisteja: Viulisti Georg Kallweit esiintyy ohjelmassa myös alttoviulistina ja on tunnettu solistisista ja konserttimestarin rooleistaan erityisesti Akademie für Alte Musik Berlinin kanssa. Myös basisti Walter Rumer tuntee maailman merkittävimmät konserttisalit saman yhtyeen basistina, mutta muutkin musiikkigenret luontuvat häneltä. Viulisti Tabea Höfer on monipuolisen muusikkoutensa lisäksi erikoistunut musiikkiterapiaan. Maailman nimekkäimpiin kuuluvan urkurin Leo van Doeselaarin soolot kruunaavat esityksen.

Yksinkertaiset musiikilliset keinot tuovat musiikin sisäisen arkkitehtuurin ja ideat myös tilallisesti koettaviksi. Kyse on aina uudelleen kuulemisesta ja reflektoinnista juuri kuultuun musiikkiin ja sen muutoksiin. Esiin tulevat saman asian erilaiset ilmaisut ja eri ihmisten erilainen ymmärrys samoja asioita kohtaan. Kokeilussa ovat muusikoiden erilaiset tilalliset asettelut. Myös barokin aikana tyypillinen skordatuurasoitto on merkittävässä roolissa. Siinä jousisoittimet viritetään epätyypillisesti, mikä saa aikaan huomattaviakin äänenvärillisiä muutoksia. Korkea vire saa soittimen kirkumaan kun taas tavallista matalammat virityssysteemit tekevät äänestä pehmeän, rauhoittavan ja mattamaisen.

Urban Strings -yhtye perustettiin vuonna 2012 Berliinissä musiikkiteatterillisia elementtejä käyttäväksi yhtyeeksi. Soittajat, laulajat, tanssijat ja näyttelijät tuovat musiikin kauneuden käsinkosketeltavaksi erilaisissa projekteissa.

2017-05-26 15:23:30.0