Kirkkovuodessa eletään suurta viikkoa

Pajunkissa_M.jpg

Palmusunnuntaista alkoi kristikunnan ja kirkkovuoden sykähdyttävin viikko. Se tunnetaan monella nimellä: suuri viikko, hiljainen viikko, piinaviikko, pyhä viikko. Myös jokaisella hiljaisen viikon päivällä on suomalaisessa perinteessä oma nimityksensä. Hiljaisella viikolla seurataan Kristuksen kärsimyshistorian, ristin tien, vaiheita. Tuo matka kuljettaa pimeydestä valoon, kuolemasta elämään. Kristuksen kärsimystie huipentuu sunnuntaina pääsiäisen riemuun, ylösnousemuksen juhlaan.

Suurta viikkoa vietetään intensiivisesti hiljaisen viikon erilaisissa tapahtumissa. Iltakirkot, konsertit, pääsiäisvaellus ja pääsiäisen messut kutsuvat mukaan kristikunnan suurimpaan juhlaan. Tarkemmat tiedot hiljaisen viikon tapahtumista löydät tästä.

Tervetuloa mukaan viettämään suurta viikkoa!

Virsi 77:1
Käy yrttitarhasta polku,
vie Golgatalle se.
On Hengen viitoittama