Uudet kirkolliskokousedustajat ja hiippakuntavaltuustojen jäsenet on valittu

Kirkolliskokousedustajien sekä hiippakuntavaltuustojen jäsenten  vaalit toimitettiin 13.2.2024  kaikissa Suomen hiippakunnissa.

Kirkolliskokous on kirkon ylin toimielin. Se käsittelee kirkon oppia ja työtä sekä kirkon lainsäädäntöä, hallintoa ja taloutta. Uuden kirkolliskokouksen ja hiippakuntavaltuuston toimikausi on neljä vuotta, 1.5.2024–30.4.2028. Nyt valittu uusi kirkolliskokous kokoontuu ensimmäiseen istuntoviikkoonsa Turkuun  13.–17. toukokuuta.

Äänioikeus näissä vaaleissa on maallikkojäsenten osalta seurakuntavaaleilla valituilla seurakuntien luottamushenkilöillä. Pappisjäsenet puolestaan valitsevat keskuudestaan edustajansa.

Kauniaisten suom. seurakunnan kirkkoherra Mimosa Mäkinen tuli valituksi sekä kirkolliskokousedustajaksi että Espoon hiippakuntavaltuuston jäseneksi. Hän oli myös viime kaudella edustajana em. toimielimissä.

Hiippakuntien vaalilautakunnat vahvistavat vaalien tulokset 19.2.2024.

Linkki vaalien tuloksiin Espoon hiippakunnan sivuilla.

2024-02-15 12:47:00.0