Encanto House band Messuissa sunnuntaina 28.5. klo 10 ja 12

Encanto House band 2_THUMB.jpg

Upea Bachin kantaatti "Sie werden euch in den Bann tun BWV 44"

soi festivaalisunnuntaina sekä suomen- että ruotsinkielisessä jumalanpalveluksessa.

Leipzigin Tuomaskirkon kanttori J.S.Bach sävelsi viikottaisen jumalanpalveluksen päämusiikin, päivän evankeliumiin liittyvän kantaatin. Kuudennelle sunnuntaille pääsiäisestä on säilynyt kaksi samannimistä Bachin kantaattia, Sie werden euch in den Bann tun (BWV 44 vuodelta 1724 ja BWV 183 vuodelta 1725). Ne alkavat samalla raamatuntekstillä, mutta ovat sävellyksinä aivan erilaiset.

Päivän evankeliumin jae, Jeesuksen sanat, joilla kumpikin kantaatti alkaa, on dramaattinen ja vakava: "Teidät erotetaan synagogasta, ja tulee sekin aika, jolloin jokainen, joka surmaa jonkun teistä, luulee toimittavansa pyhän palveluksen Jumalalle." (Joh. 16: 2)

BWV 44 käsittelee laajasti Jeesuksen sanoja. Tummin värein maalattua alkusoittoa seuraa tenorin ja basson duetto, jonka sanat toistavat Lutherin raamatunkäännöksen ilmaisua pannaan joutumisesta eli erotetuksi tulemisesta (in den Bann tun). Duetto johtaa sitä välittömästi seuraavaan kiihkeään kuoro-osaan, jonka tekstinä on jakeen jälkipuolisko. Myös seuraava alton aaria, tenorin koraali ja basson resitatiivi muistuttavat Kristuksen seuraajien vaikeasta tiestä. Vasta päätöskoraalia edeltävä sopraanon aaria kääntää kantaatin affektin: "Es ist und bleibt der Christen Trost, das Gott vor seine Kirche wacht" (Kristityn toivona on ja pysyy, että Jumala suojelee kirkkoaan).

Encanto House Band
Festivaalikuoro Chorus Granielis