Kesällä 2024 riparit Piispalassa

Ripari tarjoaa hienon kokemuksen seurakunnasta ja yhdessäolosta muiden nuorten kanssa.

Järjestämme kesällä 2024 kaksi riparia. Konfirmaatiot Kauniaisten kirkossa.

Ilmoittautuminen tästä linkistä 9.10.2023 klo 9.00 alkaen.

​​​​​​Ilmoittautuminen päättyy 31.10.

Otamme kullekin leirille 25 nuorta. Kauniaislaiset nuoret ovat etusijalla. Jos kuulut johonkin toiseen seurakuntaan, hae varmuuden vuoksi myös kotiseurakuntasi riparille - tai jonnekin muualle. Muualta kuin Kauniaisista tulevat nuoret otamme leirille ilmoittautumisjärjestyksen perusteella.

Ripareille lähtee leiriläisten lisäksi neljä aikuista vetäjää.

Riparilla

- ollaan yhdessä muiden nuorten kansas

- pidetään hauskaa ja vähän opiskellaan

- hyvää musaa ja inspiroivia keskusteluita

- opitaan tuntemaan itseä ja sitä mihin itse uskoo

Olemme sitoutuneet pitämään kivoja ja turvallisia ripareita.

Joku sana "leirikuntoisuudesta"

Odotamme riparilaisilta odotamme hyvää asennetta, kykyä toimia ryhmässä ja halua noudattaa aikuisten ohjeita.

Leiripäätöstä tehtäessä on hyvä huomata, että leiriviikko vaatii melkolailla henkisiä voimavaroja. Nuoret nukkuvat neljän hengen huoneissa ja koko viikko ollaan yhdessä - oman huoneen rauhaa ei juuri ole. Vapaa-aikaa järjestetään kyllä, paljonkin, mutta sen vietto tapahtuu leiriolosuhteissa. Jos on epävarmuutta siitä, sopiiko tällainen leiri juuri teidän nuorelle, olkaa siitä yhteydessä meihin leirien vetäjiin, niin puhutaan asiasta.

Rippikoulun voi suorittaa myös yksityisesti. Riparin pitää silloin pastori Kari Kuula. Siihen kuuluu muutama tapaaminen papin kanssa ja pienen tehtäväkirjan tekeminen. Nuori voi sitten tulla konfirmaatioon leiririppikoulun kanssa, tai hänet voidaan konfirmoida yksityisesti.

Lisää tietoa riparista, pastori Kari Kuula, 050-5908308, kari.kuula@evl.fi

Tervetuloa riparille!
kolme henkilöä
Riparitiimi: Tiro, Sonja ja Kari

Konfirmaation FAQ - Usein kysytyt kysymykset:

Milloin rippikuvaus järjestetään? Tarvitaanko juhlavaatteet tai muuta rekvisiittaa?

Rippikuvaus järjestää konfirmaatioharjoitusten yhteydessä. Kuvassa riparilaisilla on alba päällä, joten juhlavaatteita ei tarvita, siisti kengät alban kanssa riittävät. Kuvaaja tuo kukat, joten muuta ei tarvita. Helppo homma siis.

Kauanko konfirmaatio kestää?

Konfirmaation kesto on kaikkinensa noin 1,5 tuntia. Juhla itsessään kestää hieman vähemmän, mutta todistusten jako ja alboista kuoriutuminen ottaa oman aikansa, joten aikaa kannattaa varata yhteensä 1,5 tuntia.

Onko konfiksen vierasmäärää jotenkin rajoitettu?

Ei ole, kaikki ovat tervetulleita. Kirkko voi kuitenkin tulla täyteen, joten jos haluaa (hyvän) istumapaikan, kannattaa tulla ajoissa.

Montako kummia saa tulla siunaamiseen mukaan? Tarvitseeko sitä jotenkin harjoitella?

Kummien määrää ei ole rajoitettu, sopu sijaa antaa. Kummien kannattaa istua kirkossa sellaisessa paikassa, että he pääsevät helposti liikkumaan kirkon etuosaan. Pappi kutsuu kummit alttarin ääreen oman kummilapsensa taakse ja antaa kaikki tarvittavat ohjeet juhlassa. Jos kukaan kummeista ei syystä tai toisesta pääse paikalle, ystävä tai luottoaikuinen voi tulla siunaamaan nuorta.

Saako juhlassa valokuvata?

Kyllä saa, of course. Mutta mielellään omalta paikalta. Rauhoitetaan nuorten juhla niin, että valokuvaaminen ei häiritse juhlahetkeä kirkossa.

Voiko seurakunnasta varata tilan omia konfirmaation jälkeisiä rippijuhlia varten?

Ikävä kyllä ei voi. Seurakunnan tiloja käyttää aktiivisesti kaksi seurakuntaa (suomalainen ja ruotsalainen), joten tilat ovat kovin varattuja. Näin ollen seurakunnalla ei ole riittävästi tiloja yksityisten rippijuhlien järjestämistä varten.